تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۴
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۱۴۷۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | شاهد بازار سبز در آخرین روز مردادماه خواهیم بود؟

‌می‌متالز - شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز با یک رشد کم‌جان با افزایش ۲۴۱۱ واحد همراه شد و به رقم یک میلیون و ۹۵۶ هزار و ۴۴۱ واحد رسید. فردا روند مثبت ادامه خواهد داشت؟

به گزارش می‌متالز، شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری در نهایت کار خود را با یک افزایش اندک ۰.۱۲ درصدی به پایان رساند و در محدوده ۱.۹۵۶ میلیون واحدی ایستاد تا همچنان نگرانی تکنیکالیست‌ها از احتمال تداوم کاهش‌های بیشتر وجود داشته باشد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن نیز شرایط مشابهی داشت و با یک افزایش ۰.۱ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد سهام نیز نسبت به روز‌های قبل بهبود خاصی نداشت و همچنان با ثبت عدد ۳۵۴۱ میلیارد تومانی، از روز‌های رکودی و کم‌رمقی در بازار سهام خبر می‌دهد و با خروج پول ۳۵۹ میلیارد تومانی نیز همراه بود.

سایه رکود بر بازار‌ها

با توجه به سیاست‌های حال حاضر دولت و تلاشی که برای تامین کسری بودجه دارد، نمی‌توان انتظار حرکت قدرتمندی را در بازار‌های دارایی مختلف داشت. دولت در سال گذشته نرخ دلار ترجیحی را از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان کاهش داد و اکنون نیز با مشکلاتی برای تامین ارز مورد نیاز خود مواجه است و طبق بودجه ۱۴۰۲، برای تامین این کسیر بایستی از محل واگذاری دارایی‌های خود اقدام کند. طبق بودجه سال جاری، با فرض دستیابی به تمامی درآمد‌های نفتی پیش‌بینی شده، دولت با کسری بودجه ۲۵۰ همتی در هزینه‌های جاری و ۳۰۰ همتی در هزینه‌های عمرانی همراه است و این اعداد با شرایط کنونی از محل واگذاری سهام دارایی‌ها قابل تحقق نخواهد بود بنابراین به سمت سخت‌تر کردن شرایط صنایع پیش می‌رود و این رفتار را طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم.

از سمت دیگر در ماه گذشته سود‌های پرداختی این صندوق‌ها با افزایش همراه بوده و حتی شاهد سود ۲.۸ درصدی نیز بوده‌ایم و این درحالیست که نرخ تورم ماهانه ۱.۹ درصد بوده و این یعنی نرخ بهره حقیقی مثبت شده که همین موضوع موجب می‌شود تا پول‌ها به سمت سپرده در صندوق‌های درآمد ثابت با ریسک بسیار پایین حرکت کند و رکود حاکم بر بازار‌ها را تشدید کند.

نگاهی به روند‌های روزانه

همانطور که در تصویر زیر و از مسیر روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن پیداست، نماگر‌ها تالار شیشه‌ای که امروز کار خود را با روندی مثبت آغاز کرده بودند، از نیمه دوم معاملات با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند و بار دیگر به سمت پایین حرکت کردند. این موضوع می‌تواند بر شروع معاملات بورس فردا اثرگذار باشد.

پیش بینی بورس فردا

پیش بینی بورس فردا ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ | شاهد بازار سبز در آخرین روز مردادماه خواهیم بود؟

با توجه به تمامی نکات ذکر شده در بالا و همچنین عقب‌گردی که نماگر‌های اصلی در بازار امروز داشتند، پیش بینی می‌شود که بورس فردا روزی متعادل و منفی را سپری کند که البته قدرت آن از منظر تکنیکالی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

حمایت شاخص کجاست؟

محمدرضا اعلمی کارشناس بازار سرمایه: اگر حمایت یک میلیون و ۹۵۳ هزار واحدی که یک حمایت مینور است را از دست بدهیم، شاهد افت بیشتر بازار تاحمایت یک میلیون و ۸۳۷ هزار واحد خواهیم بود. انتظار کاهش قیمت دلار را نداریم و در حال حاضر اگر ریسک سیستماتیک جدیدی به بازار وارد نشود با توجه به ارزنده بودن بسیاری از نماد‌های خوب می‌توانیم شاهد رشد بازار باشیم.

کارشناس بازار سرمایه به شهربورس تصریح کرد: در حال حاضر روند کلی بازار منفی است و با یک روز مثبت شدن بازار نمی‌توانیم بگوییم که بازار برگشته است و حداقل باید ده روز کاری شاهد افزایش شاخص و حجم معاملات باشیم تا با اطمینان بیشتر در خصوص بازار اظهار نظر کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد یک بازار ضعیف از نظر حجم معاملات هستیم در حالیکه با توجه رکود در بازار‌های موازی می‌توانستیم شاهد یک بازار پررونق باشیم. امیدوارم تصمیم گیران و تصمیم سازان بازار سرمایه با یک تصمیم گیری مناسب یک بازار پررونق داشته باشیم.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده